Terugreis naar Nederland

9 augustus 2014
Ons laatst ontbijt in de camper, ons laatste kopje koffie in de camper, het zit er echt op. De koffers worden met de laatste spullen gevuld, en we geven wat we nog over hebben aan de Nieuw Zeelandse buurvrouw of zetten het in de campkitchen. Rond 9.30 zijn we klaar en rijden we naar het vliegveld. Daar zetten we de kinderen met de koffers af en Bonne en ik rijden dan terug naar het verhuurbedrijf. We zijn benieuwd wat ons daar te wachten staat, we hebben tenslotte schade gemaakt en we denken dat we de borg (250 dollar) wel kwijt zijn. We worden ontvangen door een vriendelijke man die ons wijst waar de camper moet staan. Hij vraagt of we het leuk hebben gehad, en daar kunnen we wel bevestigend op antwoorden. Hij checkt of we het afvalwater hebben geloost en of de wc leeg is. We melden dat het laatje binnen steeds openspringt en dat het achterraam lekt. Hij vindt het fijn dat we dat melden en hij zal het laten verhelpen. Kom maar mee, dan handelen we het even administratief af, en we gaan naar het kantoor. Niks helemaal om de camper heen en ieder krasje en butsje bij langs! We krijgen de borg terug en ook nog 50 dollar omdat we ongemak hebben gehad van het raam. Hij belt een taxi en 10 minuten later zijn wij vertrokken. Inmiddels is de rij bij de incheckbalie een stuk langer geworden. De bagageband is namelijk kapot. Iedereen moet na het wegen en inchecken de bagage zelf bij het verzamelpunt zetten. Hierna hebben we nog bijna 2 uren voordat we het vliegtuig vertrekt, dus we drinken ons laatste drinken, eten de laatste koekjes, zetten nog een filmpje op de mobiel en ipad en dan is het al 11.55. Nu moeten we toch wel even opschieten. Boven gekomen, moeten we nog weer uitschrijfpapieren invullen, dit kost tijd, en er staat een rij. Ik krijg het warm, dit gaan we niet redden! Dan de volgende rij, bagagecontrole. We vragen of we voor mogen, we moeten over 10 minuten bij de gate zijn. stress! We rennen na de bagagecontrole naar de gate, we zijn nog omgeroepen ook. Helaas voor Gertjan is er geen tijd meer om de tax terug te vragen van zijn koptelefoon, maar het halen van het vliegtuig is nu toch even belangrijker! Gelukkig halen we het vliegtuig, en stijgen we al vlot daarna op. We vliegen langs de plek waar we ‘free’ gekampeerd hebben. Leuk! Zo’n 6,5 uur later landen we in Hongkong. Hier moeten we nu 6 uren doorbrengen. Wanneer we door de bagagecheck gaan, komt Marijke er achter dat ze haar vest in het vliegtuig heeft laten liggen. Bonne gaat terug, maar kan het vliegtuig niet meer bereiken doordat je door de beveiliging niet verder kan. Er wordt nog wel gebeld met het personeel van het vliegtuig, maar helaas, niets gevonden. Na ongeveer een half uurtje is Bonne weer terug.
Gek genoeg herkennen we niks van de heenreis. Het lijkt wel of er veel meer winkels open zijn, en er veel meer restaurantjes zijn. We zoeken ergens een plaatsje en brengen de tijd door met hangen, spelletjes doen en internetten. 2.5 uren voor vertrek gaan we nog even eten. Pieter en Gertjan halen iets van de Mc D, Bonne, Marijke en ik halen 2 menu’s bij een of andere koreaanse eettent. Pfft, het ene gerecht is wel heel erg pittig! Eigenijk ben ik er niet zo heel erg weg van, maar na het vliegtuigeten, is het in ieder geval iets anders. Daarna zoeken we de gate op. We gaan een roltrap af, nog een, nog een, en dan staan we voor allemaal deurtjes. We moeten met de trein naar een ander gedeelte van het vliegtuig. Bij de gate ontmoeten we ook weer oude bekenden van onze trip naar de Uluru. Het vliegtuig wat we nu hebben is ouder dan van onze vorige vlucht, de stoelen zitten minder lekker, we gaan zelfs zitten op een kussen, en ik doe er ook nog eentje in m’n rug. Dan m’n eigen fleecedeken nog over en ik ben lekker warm. Het duurt even voor we vertrekken, er is een soort van veiligheidssleutel van de nooddeur weg. Ze moeten even wat noodgrepen uithalen, maar dan kunnen we nog opstijgen. De kinderen vallen snel in slaap, en ook ik slaap best aardig. Bonne heeft halverwege de nacht zijn trui aan Marijke gegeven, en heeft het een beetje koud gehad. Om 7.25 landden we op Schiphol, en na het ophalen van de koffers staan we rond 8.15 buiten. We bellen de valetparking dat ze de auto komen brengen, en terwijl ik naar het telefoonnummer zoek belt Oma. Die heeft straks de koffie klaar. De auto is er over 20 minuten, we moeten wachten bij het Sheratonhotel. Wanneer we daar staan komen we er achter dat de rugzak van Pieter nog bij de bagageband staat. Gertjan en Pieter rennen terug, maar die komen er natuurlijk niet in. Bonne gaat er achteraan en komt erachter waar hij moet zijn. de tas is inmiddels gevonden, nu moet die nog achter de deur vandaan. Bonne komt terug en heeft zijn paspoort nodig om weer achter de deur te komen. Een kwartier later is hij er weer, hij heeft ook nog zijn instapkaart nodig om te bewijzen dat hij bij net aangekomen is. Al met al duurt het zo’n 3 kwartier voordat we dan naar huis kunnen gaan, maar gelukkig is de tas (met knuffels) terecht! Heerlijk om weer aan de “goede” kant van de weg te kunnen rijden! We zijn om 11 uur in Buitenpost waar oma en opa de koffie en appelgebak klaar hebben staan. Pake schuift even later ook aan. Fijn zo’n warm onthaal! Iedereen is dankbaar en blij dat we weer heelhuids en gezond terug zijn. Er is tenslotte de afgelopen weken wel het een en ander gebeurd, waarbij dat niet meer vanzelfsprekend is.
Wij hebben een prachtige, onvergetelijke reis gemaakt, geweldig veel gezien en veel mensen ontmoet. Het was fantastisch om dit met z’n vijven te kunnen en mogen doen, maar fijn om nu ook weer thuis te zijn!

Een gedachte over “Terugreis naar Nederland

1. Welkom thuis! Wat was het leuk om jullie reis op afstand mee te kunnen maken. Sommige dingen waren herkenbaar, andere nieuw. Heel leuk. En inderdaad, fijn dat jullie weer heelhuids teruggekomen zijn. Vliegen is leuk, maar met de beide beentjes weer op de grond staan nog net iets belangrijker.