Sydney zondag 20 juli 2014

De dag begint een beetje grijs en bewolkt maar gelukkig is het wel droog. Na eerst eens even lekker uitgeslapen te hebben in onze heerlijke bedjes maken we een ontbijtje met toast en een kopje thee. We gaan vandaag Sydney verkennen, maar eerst, hoe komen we in de City? Eerst maar eens op zoek naar buskaartjes, voor vandaag zoeken we namelijk de familycard. Daarmee kan iedereen voor $2,50 de hele stad door zowel met de bus, trein als ferryboot. De eerste 2 kiosken weten van niks, maar dan vinden we een tijdschriftenwinkel, die dame weet precies wat we moeten hebben. De bussen rijden hier af en aan dus we zitten zo in de bus naar de stad, wat overigens wel een half uurtje in beslag neemt. Het doel is vandaag het Operahouse en met de ferry naar Manly. Omdat vandaag ook de herdenkingsdienst voor de slachtoffers van de vliegtuigramp in de St. Marys Cathedral is, stappen we daar eerst uit om een kijkje te nemen in de kerk. Als we daar aankomen blijkt de dienst nog aan de gang te zijn, en worden bezoekers door de bewaking weggestuurd. We proberen toch even om het hoekje te gluren, en als ik uitleg dat we Nederlanders zijn, mogen we voor de laatste 10 minuten naar binnen. We zijn net op tijd voor het laatste gebed, waarin we stilstaan en denken aan de slachtoffers en hun familie. Dan nog de zegen en daarna verlaten de bisschoppen, het koor, de minister en zijn vrouw en andere belangrijke mensen de kerk, waarna wij de kerk verder kunnen bekijken. We staan vlak bij daar waar een paar zeer belangrijke Australiërs zaten, het reserveringspapier ligt er nog, en dat neem ik natuurlijk mee! Het is een prachtige kerk met mooie ramen een mooi koor en verschillende bogen. Hierna stappen we weer op de bus en stappen uit bij Ciculair Quai. Hier vandaan gaan de boten naar allerlei bestemmingen in Sydney. Wij gaan naar Manly, we zien dan gelijk de Harbour bridge en het Operahouse vanaf het water. Naar Manly is het ongeveer een half uur met de boot, dan nog een 10 minuten lopen via de winkelstraat en dan zijn we op het strand. In de winkelstraat zijn wat straatartiesten bezig, waaronder een jongetje die euphonium speelt. Natuurlijk kan Bonne het niet laten om ook even een stukje te spelen! Op het strand zijn prachtige golven, en er wordt volop gesurft, leuk om naar te kijken. We struinen op de terugreis nog langs wat souvenirwinkels waarna we weer op de ferry terug stappen. De terugreis is een pittige, het schip gaat een paar minuten behoorlijk heen en weer en de mensen die voorop de boot stonden zijn kleddernat geworden, gelukkig is er niemand zeeziek geworden. Terug in de haven lopen we naar het Operahouse. Dit is toch wat minder wit dan dat je altijd op de foto’s ziet. Er zitten een soort bruinige streepjes op als je van dichtbij bekijkt. Bonne en ik lopen helemaal om het Operahouse heen en lopen ook nog een stukje door de Botanische tuinen. De kinderen zijn vast teruggelopen naar Circulair Quai. Rond 18.00 zijn we terug bij ons appartement en eten lekker spaghetti. Ik doe ’s avonds mijn best om gauw alle blogjes van de afgelopen week weg te werken. Hard werken op vakantie hoor!