Atherton, het koffiemuseum en Port Douglas

Maandag 4 augustus
Als we wakker worden is het wel droog, maar zwaar bewolkt. Na het ontbijt gaan we naar het dorp/stad Atherton, want dit schijnt wel een vrij grote plaats te zijn. Gelukkig heeft het een Big W en een Woolworths, dus we kunnen even winkelen. Het parkeerterrein van de Woolworths is een beetje krap, want er wordt verbouwd. Als we terugkomen met onze volle boodschappenkar zien we een oud mannetje naast onze camper parkeren. Hij draait wat erg krap in waardoor hij de auto aan de andere kant beschadigd. Pfft, geen schade bij ons gelukkig!
Goed, maar de camper is weer volgeladen dus op naar Port Douglas, dit is zo’n 80 km verder naar het noorden. In Port Douglas willen we een tour boeken naar het Great Barrier reef. Onderweg rijden we verder door de Atherton Tablelands. De hoogte van het Atherton Tableland is tussen de 600 en 1200 meter. Het Atherton Tableland maakt deel uit van het gebergte Great Dividing Range (Groot Australisch Scheidingsgebergte). Het is een heel vruchtbaar gebied en er zijn veel melkveebedrijven. Wat ons ook opviel dat het erg groen is, dit in tegenstelling tot wat we tot ongeveer 400 km terug hebben gezien. (Even opgezocht in wikipedia; er valt erg veel water van december t/m maart) In mareeba bezoeken we het koffiemuseum Coffee Works. Konden we natuurlijk niet overslaan, maar de kinderen hebben geen zin om mee te gaan, helaas verafschuwen ze koffie nog steeds…. Bonne en ik gaan naar binnen en daar kunnen we na het betalen van de entreeprijs zoveel verschillende koffie’s proeven als we willen. Er zijn verschillende koffiebonen, die op verschillende manieren gebrand zijn. in de buurt van Mareeba zijn ook koffieplantages dus we proeven ook de Australische koffie. Lekker!! Er zijn ook verschillende chocolaatjes om te proeven, zelfs met chilli erin! (this throat was on fire!) nee, die waren niet mijn smaak! Verder is er een museum bij waar allerlei verschillende koffiemolens, branders, koffiepotten enz. allemaal staan. Verderop staat nog een schuur met een paar koffiestruiken ervoor en in de schuur wordt op kleine schaal koffie gebrand wat je ook kunt zien. Al met al zijn we hier wel een uurtje zoet geweest en we gaan dan ook gauw verder om een leuk picknickplekje te vinden. Een kilometer of 20 verderop vinden we een parkeerplaats waar allemaal caravans en campers staan. Dit is dus eigenlijk een gratis kampeerplek, zonder power, dat wel. Een goed toiletgebouw erbij en een bus waar je een kleine donatie in doet.
Na de lunch rijden we verder richting Port Douglas. Het is inmiddels zonnig en redelijk warm. Onderweg zien we steeds een soort grijzige bergjes tussen de bomen staan. Zouden dit nou termietenheuvels zijn? We stoppen natuurlijk even en moeten dit van dichtbij bekijken. Er lopen een soort mieren op, dus dit zijn de termietenheuvels.
Rond 16.15 arriveren we in Port Douglas, en zoeken de plaatselijke tourist information op. We overleggen met de dame wat de beste dag is om te gaan, en aangezien de weersvoorspellingen vooral voor de woensdag slecht zijn, boeken we gelijk voor de dinsdag. Duur grapje deze tour, maar we kunne dit natuurlijk niet overslaan.
Dan zoeken we nog even een camping in Port Douglas, en natuurlijk is alles wat dicht bij het centrum zit uiteraard al vol, dus we gaan naar de Big4 camping Glenderry. Een prachtige camping, en gelukkig vindt ze nog een plekje met power waar we 2 nachten kunnen staan. Na deze boeking rijden we direct terug naar Port Douglas om nog even een uurtje langs de winkeltjes te slenteren en even echt een zwoel zomeravond vakantiegevoel te krijgen.
Rond 19.00 zijn we terug op de camping, en we gaan vanavond lekker makkelijk sateetjes van de bbq eten met stokbrood en dipjes, dit doen we in de campkitchen. En dit is me nogal een campkitchen! 2 grote bbq’s, een gasstel, en veel tafels en stoelen. (en veel nederlanders!) we maken her en der een gezellig kletsje. Na het eten nog gauw tassen inpakken voor ons tripje op zee en dan lekker koesen!